Jak dát starým věcem nový život, poradí Reuse den na Univerzitě Palackého

Foto: Vojtěch Duda
Tuesday 15 October 2024, 10:52 – Text: (mz)

Nejlepší odpad je ten, který nevznikne. Jak najít starým věcem další využití nebo jak je přetvořit v něco zcela nového? Univerzita Palackého v Olomouci (Udržitelná univerzita) a Česká federace nábytkových bank a reuse center pořádají v sobotu 2. listopadu Reuse den na UP, během nějž se bude veřejnost moci zdarma zúčastnit kreativních workshopů na téma využití odpadu jako zdroje k tvorbě a upcyclingu. Akce dále nabídne přednášky o fast fashion a prevenci vzniku odpadu nebo velký swap, tedy bezplatnou výměnu předmětů mezi návštěvníky. Reuse den je součástí programu Olomouc Design Days.

Celodenní komunitní akci, zaměřenou na principy udržitelnosti a cirkulární ekonomiky, bude od 10 do 17 hodin hostit olomoucký Konvikt (Umělecké centrum UP). Po celý den zde bude probíhat swap, kam návštěvníci mohou přinést věci v dobrém stavu, které se jim už nehodí, a něco jiného si odnést. Výstava, připravená organizací Na Zemi, představí komplexní problematiku tzv. fast fashion, tedy velmi levné a dostupné módy, která se vyrábí v obrovském množství bez ohledu na životní prostředí či pracovní podmínky zaměstnanců.

„Nejlepší odpad je ten, který nevznikne – tím se snažíme řídit i na Univerzitě Palackého. Během Reuse dne proto chceme spolu s partnery nejširší veřejnosti ukázat, jak toto heslo aktivně naplňovat v praxi. Naučíme se, jak dávat starým věcem nový život místo jejich vyhazování na skládky, a tím šetřit omezené zdroje surovin a energie. Společně můžeme žít udržitelněji a předat našim dětem lepší svět,“ představuje hlavní myšlenku programu Miroslava Zavadil, referentka udržitelného rozvoje UP.

Důležitou součástí akce proto budou kreativní workshopy, při nichž si budou moci návštěvníci vyzkoušet tvoření ze zbylých osiřelých ponožek nebo techniku upcyklace oblečení formou tisku. Pro nejmenší návštěvníky připraví pestrý program Lesní klub Doubraváček. Chybět nebudou ani inspirativní přednášky od zástupců expertních organizací. Budeme hovořit o problematice fast fashion nebo o tom, co je to reuse systém a jak se do něj každý z nás může zapojit. Zkušenosti z praxe návštěvníkům předají zástupci nově vzniklého olomouckého reuse centra Druhá Dobrodruhá.

Reuse den na UP pořádá Univerzita Palackého ve spolupráci s Českou federací nábytkových bank a reuse center, z. s. Ta dlouhodobě cílí své aktivity směrem k vizi České republiky bez zbytečného odpadu. V letošním roce organizuje deset Reuse dnů po celé České republice, během nichž ukazuje, jak jednoduše se může každý zapojit a zasadit se o „cirkulárnejší“ budoucnost. Partnerem akce je Swap Prague, z. s., podporuje ji Česká rozvojová agentura.

„Reuse den na UP je jednoduše esence cirkulární ekonomiky v praxi. Svět nepotřebuje, aby několik jednotlivců obětovalo všechno pro ochranu klimatu. Potřebuje, aby každý z nás udělal trošku. Proto chceme ukázat lidem jednoduché, ale účinné způsoby, jak žít udržitelněji a s menší zátěží pro životní prostředí,“ říká Eva Štibingerová, projektová manažerka Reuse federace.
 

Novinky můžete sledovat na facebookové události.
Nepotřebné věci na výměnu během swapu lze přinést jak přímo na akci, tak předem od 29. října na vrátnici Konviktu (Univerzitní 3), a to v uzavřených taškách nebo krabicích.




 
 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)